האתגרים בעבודה עם נוער בסיכון: בניית קשרים בהתנדבות מעשית

תוכן עניינים

בעבודה עם נוער בסיכון מתעוררים אתגרים רבים ומגוונים. במסגרת זו, מתנדבים רבים נדרשים לפתוח ולקיים מערך יחסים איתם במטרה לתמוך בהם וליצור שיפור באיכות החיים שלהם. ישנם אכן כלים ושיטות מגוונות המאפשרים למתנדבים להתמודד עם האתגרים ולהשיג תוצאות טובות במסגרת זו.

אחד המרכיבים המרכזיים בהכשרת המתנדבים לעבודה עם נוער בסיכון הוא לספק להם ידע מקצועי על קבלת יחסי תקשורת ויכולות בין אישיות משופרות. כך, המתנדבים יוכלו להתמודד עם האתגרים התיאורטיים והמעשיים שעלה על פניהם בעת התנדבותם, ולבנות קשרים אמיצים עם הנוער המצוקתי.

נקודות עיקריות

  • פיתוח יחסים עם נוער בסיכון מעלה כמה אתגרים
  • התנדבות בתחום יכולה לספק תמיכה ושיפור בחיי הנוער
  • עבודה עם קבוצת זו דורשת הכשרה מקצועית ויכולות בין אישיות

האתגרים בעבודה עם נוער בסיכון

קשיים מנטליים

עבודה עם נוער בסיכון מחייבת התמודדות עם קשיים מנטליים רבים. ייתכן שהנוער מתמודדים עם ייסורים חינוכיים או פיתוחיים, המחייבים התארגנות מיוחדת על פי צרכים אישיים שונים. בנוסף, ייתכן שהנוער ישיב תגובות גמילתיות כתוצאה מעברה קשים, אשר עשויים לגרום למתן תמיכה מתאימה יותר.

חוסר יכולת להתאקלם בחברה

לעיתים, ייתכן שנוער בסיכון יחוו קשיים בהתאקלמות בחברה, שזכויות אישיות או תקשורת יימנעו מהם מאחר וייתכן שהם לא חוו תקשורת חינוכית בביתם. עבודה אפקטיבית עם נוער זה דורשת הבנה עמיקה של המחויבות והבריאות המנטאלית של כל ילד.

חוויות עבר קשות

ילדים רבים בסיכון עשויים לסבול מחוויות עבר קשות, כולל סבל התעללויות פיזית או מינית, אובדן בני משפחה קרובים או דחיקה מקהילה. לכן, לגבש מערך יחסים בהתנדבות הינו בעל חשיבות על מנת לתת תמיכה ובטיחות רגשית לנוער זה.

תקשורת לקויה

תקשורת לקויה היא בעיה נפוצה בין נוער בסיכון ותכלית הפועל בה באמצעות שיפור יכולות התקשורת שלהם. כדי לייעל התערבויות ולהקל על התקשורת בין המתנדבים החינוכיים לבין הנוער יידרשו אמצעים כגון:

  • שימוש בחומרים עזר מובהקים ומדורגים
  • אימון ביטויים לעיתונות
  • פיתוח שיטות קידום התקשורת האישית

ללא תלות בתקשורת הבעיות בתיק בבחינה או בעיסוק בהתאקלמות בחברה, יכולת ליצור קשר בה תינתן תמיכה לתודעה משמעותית בגישה אל הנוער בסיכון ולסיבול מחוות.

איך לגבש מערך יחסים

הקשר אישי

כדי ליצור אמון וקרבה עם נוער בסיכון, חשוב לפתח קשר אישי. יש להתעניין בתחומי העיסוק השונים של הנוער ולשתף פעולה בפעילויות שמעניינות אותם. הקשר האישי יכול לעזור לנערים ונערות לחוות תמיכה והבנה מישהו מחוץ למעגל הבית.

חשיבות ההתמדה

התמדה מקדשת – לגישה זו ייחוד בעבודה עם נוער בסיכון. עמידה עקשנית בפעילויות המשולבות תעיד על כבוד וערכה של המערך החינוכי. זה יוביל לבניית קשר חזק עם הנערים ויאפשר להם להרגיש בטיחים ונחמדים.

הבנה וקבלה

לחשוב האחד את השני מבלעדי שיפוט או קיטור זו מרכיב מרכזי בגישתו של המתנדב, ובו זמנית נמסרת לפניהו דמות דוגמתית לאימוץ. קבלה זו מבוססת על השיח החינוכי המתרחש בין המתנדב והנער, ותורמת להרגשת שייכות בייחוד במקרים של ריחוק בין הנער למערכת החינוכ.

הקשבה אקטיבית

הקשבה אקטיבית היא עיסוק חשוב בתהליך ייעוץ המתנדב. זהו מקובל לשמע בדיוק את מה שאומר הנוער, לשאול שאלות מדויקות ולהביע עיסוק מחשבתי בדברים שלהם. דרך זו מקדמת תיאום צפונים חברתיים וחינוכיים ערכיים, האימותים את אמון המתנדב בכוחו של הנוער לפתרון בעיות ולביצוע מוטיבציה פרטית.

התנדבות

בעבודה עם נוער בסיכון, להתנדבות תפקיד קרדינלי בבניית קשרים ובסיוע לצעירים לקבלת שירותים ותמיכה. בפרק זה נעסוק בחשיבות ההתנדבות בתחום זה וכלים עיקריים לקידום מערך יחסים בהתנדבות.

כלים של התנדבות

להאזין: הבנת הצרכים והמצוקות של הנוער בסיכון היא השלב הראשון בקידום מערכת יחסים. להאזין בקשב עמיק לנוער ולסייע להם לנהל שיח פתוח מבלי לבקר ולשפוט.

להציע תמיכה: התנדבות עם נוער בסיכון דורשת תמיכה רגשית ומעשית לצעירים. בין אם מדובר בסיוע במשימות יומיומיות, למידה או ביטוי רגשות ודילוגים בין כוחות.

לקדם חיזוק-עצמי: עידוד צעירים לקביעת מטרות והשגתן מאפשר להם לחזק את הביטחון בעצמם ולראות את ערכם.

להיות דוגמה: פעילות חיובית והתנהגות מתאימה של המתנדב הם דרך קשוחה לקדם מערך יחסים חזק ולשפיע לטובה על הנוער בסיכון.

תרומות התנדבות

  • לימוד והדרכת מיומנויות: התנדבות מאפשרת לנוער בסיכון לקבל הכשרה ולימוד בתחומים שונים, כגון תכנות, אמנויות, או ספורט.
  • הרוגה בקהילה: התנדבות עוזרת לשלב את הנוער בסיכון בקהילה שלהם ומקנה להם תחושה של שייכות והשתייכות.
  • היצע זמן פנוי: התמיכה בבילויים בזמן הפנוי עשויה להימנע משימוש בחומרים מסוכן ולהעניק לנפש הרגעה והרחבת אופקים.
  • שיפור דרכי תקשורת: בעבודה עם מתנדבים, נוער בסיכון יכול לחזק יכולות תקשורת בין-אישית ולמידת כלים לניהיל שיחים בצורה בריאה.

אין ספק כי התנדבות שנמסרת בצורה פרויקטיבית ויעילה משמעותית לליווי וקידום נוער בסיכון. עיסוק בכלים של התנדבות והבנת תרומותיה היא דרך קשוחה לגבש מערך יחסים במטרה לסייע לצעירים במעבר לחיים בוגרים בריאים ומאוזנים.

התמודדות משפחתית

כאשר מדובר בעבודה עם נוער בסיכון, התמודדות משפחתית היא אחד מהאתגרים הגדולים. במקרים רבים, שיחזור הקשר עם בני המשפחה ושיבוש מערך יחסים תוקפים עם נוער בסיכון מבוצע דרך השוחחה הרציפה והחינוכ המשולב זה לזה. בכפוף לכך, המדבק יציע פתרונות זמניים למשפחות, בכדי לפעול בוהקות במיהות משין משחק. לשם כונה נדון בשני הנושאים הבאים.

תמיכה מול שאר בני המשפחה

התמיכה הנרכשת ביחס לבני המשפחה הם חלק קרדינלי בפתרון הבעיה. בשם שיפור העמידה של המשפחה במוצאך היא מעריצה ומתמיכה בנשמת הנוער בסיכון. חשוב לפגוש בני המשפחה ולעבוד יחד על בטיהר הקשר הדדי ברמה המנטלית והרגשית.

ההתמודדות המשפחתית כוללת גורמים רבים, כולל שיתוף של מידע, עידון של ציפיות מעגל המשפחתי והמעורבים בתהליך הקבוצה האישית. חשוב לכבד את כל בני המשפחה ולהקשיב לסיפור שלהם בכדי לשנות ההבנה על מנת לאפשר שיפור ביחס הדדי במסגרת המשפחה.

עבודה משולבת עם משפחת הנוער

עבודה משולבת עם משפחת הנוער חשובה לפיתוח מערכות יחסים בריאות. מכיוון שצימחון מערכת הראיה האישית מקנה את הקשר בין אדם הנוער לין משית המער בנין, חשוב לעבוד באופן משולב עם המשפחה. בנוסף, חלוקת מידע וטיפול בירות יעזורו לנוער לשנות את הרגלים שלהם ולהתקדם לשיפור היומיומי בחייהם.

גישה זו תעשור ליצירת יחסי משולבים ויסעיר ברוחות הקולינריות הרבים הקשורים בבעיות משפחתיות, כולל שיפור של התנהלות ההשוחחה והתנהלות בשינוי בין ילד שיתוף מער למשפחתו. בשיטה זו, נוכל לסייע בשיקום הנעורים אל הילדים הימנע מנסיבות חיבור.

סיכום

במהלך העבודה עם נוער בסיכון, נתקלים במגוון אתגרים כמו התמודדות עם בעיות משפחתיות, קשיים בהתנהלות בחוץ מבית ההורים וקיום מערכות יחסים זו עם זו. להתנדבים חשוב להבין כיצד לגבש מערכות יחסים התומכות ובטוחות כדי לסייע לנפגעים בתהליך ההתיישבות ובכל חיי הנוער.

בשלב הראשון, יש לייסד אמון בין המתנדבים לבין הנערים. זאת אפשרית על ידי יצירת קשר פתוח וכנה, תיאום ציפיות וקביעת גבולות ברורים. חשוב לדעת כיצד להקות שמע אוזן לחוויות הנוער, אך גם יש לשמור על הריחוק המקצועי ולהשתמש בדינמיקה הקבוצתית לטובת הנערים עצמם.

בשלב השני, יש לטפח מערכת יחסים חברתית כדי שהנוער יזניחו את ההרגלים השליליים בטובת אפשרויות חיוביות. זאת כוללת קידום פעולות יחד בקורסים ופרויקטים מחוברים, טיולים ופערים בין התרבויות, ותמיכה בהשכלה וכניסה למגמות מקצועיות.

לבסוף, התנדבות זו דורשת גישה גמישה ואופי מבוסס על צמיחה. לפעמים, התנדבות זו עשויה לכלול כשלונות ומתיחות שלא לדבר על חסמים עיוורים, ולכן חשוב לקבל ולערוך שיח ביקורתי עצמי. ככל שהמתנדבים והנוער ישתפו פעולה קרובה יותר, הם יזכו לגבש מערכות יחסים בריאות יותר ולחזק את הקהילות להם ייחס.